Thursday, May 5, 2011

UNDGÅ TØJKRISER – MIN GUIDE TIL DEN PERFEKTE GARDEROBE.

Jeg har fundet den her rigtig gode guide på http://www.fierceogfattig.dk og synes den er rigtig god, så ville lige dele den med jer:)
Men eg skal i fitness her om lidt, så vil lige pakke en taske;) Håber i har en god dag og at i kan bruge guiden!
1) Shop tøj, der kan bruges uafhængigt af sæsoner. Altså hav ikke en sommergarderobe og en vintergarderobe. Hav en all-around garderobe, hvor du kan bruge dine shorts med uldstrømpebukser om vinteren og dine små fine blazerjakker fra vintersæsonen som sommerjakker.
2) Hold dig til neutrale farver hele året rundt –  Sort, hvid, grå, beige, pudder, brunlige nuancer. Og så sæsonens farver – F.eks karry og bordeaux om vinteren og gul og pink om sommeren. Brug print året rundt og hav altid en stor jakkesamling samt cardigansamling i sjove farver og print. Det redder altså meget!
3) Miks basisitems med trend-items. Altså miks IT-toppen med de klassiske jeans f.eks den gule top med sorte jeans.
4) Undgå at købe tøj, du ikke ved hvad du skal bruge til – Spørg altid dig selv i prøverummet: ”Hvad har jeg i mit klædeskab NU, der passer til?” “Hvor mange outfits kan jeg style med denne sag?” Min egen regel er at jeg skal kunne style MINDST 3 outfits udfra min nuværende garderobe.
5) Opbyg en lækker basisgarderobe med lækre materialer og shop ikke dyre trenditems, der kun holder en sæson. Køb mere basis end trendy. Gør op med dig selv – Hvad er basis for mig? Mit skab indeholder en f.eks en hel hylde med korte/lange/løse/stramme/transparente/silke/bomuld/uld/ensfarvede tanktops, t-shirts og langærmede. Det er i øvrigt den hylde i mit klædeskab, som jeg bruger mest.
Herunder lidt eksempler på den tøjkrise-fri garderobe og hvad jeg synes den skal bestå af:
Jeans: Velsiddende jeans i forskellige blå, sorte og grå nuancer. Jeg foretrækker min højtaljede, synes det giver et mere eksklusivt look. Jeg har gode erfaringer med mærker som Fiveunit, Acne, Topshop, Gina Tricot og H&M på jeansfronten.
Photobucket
Bukser: Læderbukser, chinos og løse haremsbukser, der kan sidde i taljen. Jeg leder efter det perfekte par læderbukser/skindleggings. Men det kræver knaster og de skal derfor sidde perfekt. De løse haremsbukser kan styles fint med din yndlingslæderjakke og en løs tanktop. Gode budgetvenlige haremsbukser med print kan bl.a. findes i H&M og Topshop. Læderbukser/skindleggings skal findes i de lidt dyrere forretninger, her tænker jeg By Malene Birger, Costummade og Day.
Photobucket
Blazere og jakker: Jeg bruger små jakker, blazere og læderjakker året rundt. Om vinteren bruger jeg dem som en integreret del af mine outfits og om sommeren bruger jeg dem som jakker, især over sommerkjoler. Farvestrålende og printede jakker har reddet mig gang på gang. Man behøver jo næsten ikke andet et par høje sko og et par jeans, sammen med en jakke, som dem herunder. Find f.eks en statementjakke i genbrugen for et unikt og anderledes look. Jeg er selv meget glad formit røde loppefund og min vintage pailletjakke.
Photobucket
Cardigans: Jeg bruger faktisk cardigans på næsten samme måde som jakkerne og blazerne. Også her går jeg efter printede og anderledes cardigans. Jeg har dem i alle former og kvaliteter og jeg har både lange, korte, stramme og løse cardigans at vælge imellem. Køb lækre cardigans hos Zara, Topshop, COS og Edies eyes.
Photobucket
T-shirts og tanktops: En af de vigtigste ting i en vellykket garderobe uden tøjkriser, er t-shirts og tankstops i forskellige former og farver imo. Som skrevet, har jeg en velassorteret samling og ret stor hylde i mit klædeskab, udelukkende med basis t-shirts og tanks. Jeg bruger t-shirts eller tanktops i næsten alle mine outfits og kunne bare ikke leve uden.
Jeg kan personligt anbefale SamsøeSamøes lange tanktops (de hedder vist Sue Long), de er en uundværlig del af min basisgaderobe og er i rigtig lækker og holdbar kvalitet. Har dem i nærmest alle farver og sørger for at vaske dem på vrangen, så de holder sig pæne. Jeg bruger også transparente tanktops fra H&M og Gina Tricot, men dem skifter jeg oftere ud. Jeg bruger dem selvfølgelig meget og det giver sig selv at billige tanktops ikke holder for altid. MEN, det er vigtigt at huske på at man, hvis man tager sine forholdsregner, kan bruge sit billige basis længere. Jeg vasker mit tøj på vrangen, så sjældent som muligt og på så lave grader som muligt.
Mine favorit t-shirtmærker lige pt. er Forrest & Bob, Petit Bateau og MbyM. Forrest & Bob laver transparente lækre løse tees i stoffet 100% modal. Jeg har læst mig frem til, at det er en slags viscose, der føles ligesom silke og ovenikøbet er i stand til at optage kropsvarmen, så man ikke får det ubehageligt i dem. Mine Forrest & Bob-tees er noget af det blødeste basis, jeg ejer og det kan varmt anbefales. Petit Bateau laver t-shirts i en helt perfekt bomuld-uld og silkeblanding. Dette gør t-shirten tyk, blød og perfekt til at stoppe ned i jeans på en tøjkrisedag. Til sidst vil jeg slå et slag for MbyM. Jeg har en del t-shirts derfra og kan personligt godt lide at de er tætte i stoffet. Det gør, at jeg kan bruge dem til hverdag på jobbet, igen stoppet ned i et par jeans med en cool cardigan over.
Jeg bruger i øvrigt også langærmede tynde bluser, helst den model med et par knapper ned foran. Her har jeg god erfaring med H&M L.O.G.G’s langærmede, Rosemundes lækre silke langærmede og Forrest & Bobs dejligt bløde og rigtig pæne langærmede.
Til sidst vil jeg lige tilføje at jeg altid køber mine tanktops og t-shirts i den største størrelse, for at få den dér lækre løse effekt.Photobucket
Skjorter: I mit klædeskab finder du et stk. lys denimskjorte, et stk. mørk denimskjorte og et stk. transparent skjorte og et stk. hvid skjorte. Om det er et musthave i alles klædeskabe, skal jeg ikke kunne sige, men mine skjorter har vist sig at være virkelig brugbare til nederdele og shorts. Køb denimskjorter i topshop og fine transparente skjorter i COS.
Photobucket
Strik: Man kan altid kaste en lækker farverig strik på, sammen med sine favoritjeans eller shorts. Herunder et udvalg at strik, der klart vil give mindre tøjkriser. Jeg foretrækker selv ensfarvet strik og har været heldig i H&M, Topshop og COS.
Photobucket
Nederdele og shorts: Hav altid en draperet nederdel, en højtaljet nederdel, et par denimshorts og et par sorte højtaljede shorts i samlingen. Går man all-in kan man tilføje et par blondeshorts og et par lædershorts. Mine lædershorts bliver flittigt brugt og jeg kan anbefale at prøve at finde et par pæne lædershorts. Man kommer til at bruge dem mere end man tror. Find lædershorts og denimshorts i genbrugen og køb billige blondeshorts og højtaljede shorts hos Gina Tricot.
Photobucket
Hverdagskjoler: I perioder går jeg rigtig meget med kjoler til hverdag. En hverdagskjole kan sagtens være fin og festlig, hvis man toner den ned med tætte strømper, flade sko og en chunky cardigan. En hverdagskjole er helst i lækker blød jersey. Mine hverdagskjoler finder jeg i Topshop og H&M.
Photobucket
Festkjoler: Jeg tror, at de fleste piger har en del festkjoler hængende. Mit trick er at finde festkjoler, der kan bruges ved flere lejligheder og måske endda også kan “laves om” til en hverdagskjole. Jeg har fundet en del af mine festkjoler på ASOS, Topshop og hos Nelly.
Photobucket
Hav også altid omkring 4 forskellige SLAGS sko at vælge imellem. Jeg kan godt lide at have boots, pumps, converse og ankelstøvler med og uden hæl i min garderobe. Husk også accessories, som smykker, tørklæder og tasker. Mht. til smykker, så synes jeg det gælder om, at finde en smykkestil der fungerer med resten af din garderobe. Jeg bruger få, men store smykker for et anderledes udtryk f.eks. bliver min store Ugabuga halskæde brugt rigtig meget, sammen med store markante ringe fra loppen og enkle øreringe fra Line&Jo.
Jeg håber at I kunne bruge mine tips og at flere af jer måske vil blive tøjkrisefri? Del gerne dine bedste tips til en tøjkrise-fri garderobe i kommentarfeltet.

No comments:

Post a Comment